زاکانی: باید در فضای مجازی با مبنا و دقیق میدان‌داری کرد/ نگاه ما به غرب اقتباسی است

علیرضا زاکانی عصر امروز در همایش «فصل وصل» فعالان انقلابی فضای مجازی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه در حال تغییر بزرگ در صحنه تکنولوژی هستیم اظهار داشت:در آینده مرزها از بین می‌رود و الکترونیک شرایطی ایجاد می‌کند که فضاهای مجازی پشت سر گذاشته شوند، این اتفاق هم تهدید و هم فرصت است.

وی افزود:باید در فضای مجازی با مبنا و دقیق میدان‌داری و فضا را مدیریت کرد تا دست دشمنان نیفتد و آگاهی و توانمندی نقش‌آفرینی در عرصه خاص نیاز امروز و آینده بوده و باید آگاهی داشت تا فکر را منتقل کرد.

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد:اثرگذاری‌مان برعکس است و باید منطق انقلاب اسلامی را پیدا کنیم، امام برای مخالفین خیر خواهی می‌کرد و اگر این‌ کار را نکنیم دستاوردهای انقلاب را از ما خواهند گرفت.

زاکانی یادآور شد:دنیا در حال تغییر است ولی نظام سلطه اجازه نمی‌دهد حرف حق به گوش مردم برسد، نگاه ما به غرب اقتباسی است اما نه تسلیم آنان می‌شویم و نه مخالفتی با وجود آنان داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی در ادامه به شاخص‌های پیروی از امام(ره) نیز اشاره کرد و گفت:مکتب امام(ره) برای ما هفت پیام شفاف دارد و آن استقلال، آزادی، عدالت، پیشرفت معنوی و مادی، مبارزه با ظالمین و حمایت از محرومین است و امروز ظرفیت کلان موجود انقلاب اسلامی، در بصیرت و آگاهی و وجود مخالفین و رقبا ظرفیت بی‌نظیری است که از مرحله عبورمان می‌دهد.

وی در ادامه عنوان کرد:خلاصه پیام‌های استقلال، آزادی، عدالت، پیشرفت معنوی و مادی، مبارزه با ظالمین و حمایت از محرومین، حرکت در بستر تعلیم و تربیت به سمت عدالت، آزادی و پیشرفت است و هرچقدر این مولفه‌ها را افزایش دهیم، جامعه معنوی‌تر می‌شود ولی متاسفانه از این محورها خیلی عقب هستیم.

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به اینکه انسان با ادبیات دینی و مکتب امام آزاد است، تصریح کرد: اما مسئولیت‌ها او را محدود می‌کند، مسئولیت ما صعود به قله است و در این طریق باید عادلانه‌ترین راه را انتخاب کرد.

2929

واکنش معاون باشگاه استقلال به خریدهای جنجالی آبی‌پوشان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی خطیر، معاون ورزشی باشگاه استقلال پیش از آغاز دیدار این تیم مقابل صنعت نفت آبادان درباره وضعیت آبی‌پوشان اظهار داشت: شرایط استقلال به نحوی است که می‌خواهیم در نیم‌فصل تغییرش دهیم. برای نیم‌فصل برنامه‌های خوبی داریم، می‌خواهیم تیم را تقویت کنیم و قرار است بازیکنان مدنظر کادر فنی جذب شوند. ان‌شاءالله شفر لیست بازیکنانش را خواهد داد و تیم تقویت خواهد شد.

وی درباره پرونده یازلده گومز پینتو هم خاطر نشان کرد: زمانی که ما به باشگاه آمدیم یکسری مشکلات حقوقی وجود داشت. سعی کردیم این مشکلات را از همان ابتدا جدی بگیریم و دفاعیه خوبی را برای گومز به شورای حل اختلاف فیفا تقدیم کردیم. خوشبختانه دفاعیات ما پذیرفته شد و رأی را به نفع استقلال صادر کردند. حالا دوستان 10 روز فرصت دارند که به رأی صادر شده به دادگاه CAS اعتراض کنند که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

معاون ورزشی باشگاه استقلال درباره اینکه آیا قرار است نیومایر و الحاجی گرو که عملکرد خوبی را در این فصل نداشته‌اند از استقلال جدا شوند، گفت: نمی‌توانم الان بگویم که این دو بازیکن ماندنی هستند یا خیر، چون این در حیطه اختیارات کادر فنی است. اگر آقای شفر آنها را بخواهد که در تیم ماندنی هستند و در غیر این‌صورت باید فکر دیگری برای‌شان داشته باشیم.

خطیر در واکنش به اظهارات حمید استیلی که گفته بود چطور می‌شود قرارداد شفر از 300 هزار دلار به یک میلیون دلار ارتقاء پیدا می‌کند، تصریح کرد: آقای استیلی فکر می‌کنم یک بحث کلی در رابطه با بازیکنان و مربیان خارجی که به ایران می‌آیند، داشته است. استیلی یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران است و چون در صحبت‌هایش نامی از شفر نیاورده من نمی‌توانم از موضع باشگاه راجع به اظهارات او صحبت کنم. استیلی در صحبت‌هایش مواضعی کلی داشته است.

وی در خصوص وضعیت پرونده بویان نیز خاطر نشان کرد: جنس پرونده بویان با پرونده گومز متفاوت است. بویان یک قرارداد داشته که قسمتی از آن پرداخت شده است، اما باید بگوییم بهتر است قبل از اینکه بازیکنان خارجی ایران را ترک کنند با آنها تسویه حساب شود، چون زمانی که این بازیکنان از کشور خارج می‌شوند، تسویه حساب با آنها کار سختی خواهد بود، چرا که در خارج از ایران دیگر بحث، بحث فیفاست و قوانین فیفا نیز شدیداً به نفع بازیکنان است. واقعاً در چند سال اخیر قوانین به نفع بازیکنان تغییر کرده است.

معاون ورزشی باشگاه استقلال در خصوص حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا نیز هم اظهار داشت: برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا برنامه‌هایی داریم و قرار است ان‌شاءالله تیم را در نیم‌فصل تقویت کنیم.

خطیر درباره بازگشت لئاندرو پادوانی به برزیل نیز گفت: یک بخشی از طلب پادوانی را پرداخت و قرارداد آنالیزوری با او امضا کردیم. پادوانی هم‌اکنون جزو کادر فنی استقلال به حساب می‌آید. پادو یک سال و نیم بود که خانواده‌اش را ندیده بود و برای همین باید به برزیل می‌رفت. روند درمانش هم آنجا ادامه خواهد داشت و بعد از اینکه خانواده‌اش را دید، به کشورمان باز می‌گردد. پادو یک فرد خوش قلب و بسیار خوش اخلاق است و جزو خانواده استقلال محسوب می‌شود. او برخواهد گشت و به باشگاه استقلال کمک می‌کند.

256 251

خبرهای خوشی از کاهش قیمت ارز در راه است/ احتمال رایگان شدن آب، برق و گاز

احمد امیرآبادی فراهانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه و برتر استان قم که  امروز در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن این استان برگزار شد، اظهار داشت: بودجه سال ۹۸، بر اساس فرمولی نوشته می‌شود که امیدواریم اتفاقات خوبی را با خود به همراه داشته باشد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با مسئولان اقتصادی دولت اشاره و ابراز کرد: در این جلسه از سوی مسئولان اقتصادی دولت خبرهای خوشی در ارتباط با کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی شنیده شد.

وی در ادامه گفت: از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطالعاتی در حال انجام است  که هرماه به هر ایرانی ۲۰ لیتر بنزین با قیمت ده هزار ریال بدهند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان مصرف روزانه بنزین در کشور افزود: درحالی‌که میزان مصرف میانگین  روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین است، با اجرای این طرح میزان مصرف این فرآورده به ۵۶ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: با اجرای این طرح ۳۵ میلیون لیتر بنزین نسبت به مصرف عادی کشور صرفه‌جویی شده و می‌توان آن را به قیمت ۵  هزار تومان به فروش رساند، با اجرای این طرح، یک و نیم الی دو میلیون تومان برای گازسوز کردن خودروهاییکه امکان گازسوز شدن دارند اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این طرح در قالب پیشنهاد بوده و حالت اجرایی ندارد، افزود: این طرح خیلی پیچیده نیست و با اجرای این طرح، حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان درآمد  سالیانه در اختیار دولت قرار می‌گیرد، که می‌توان بخشی از این درآمد را در بخش تولید و بخشی را هم در ناوگان اتوبوس‌رانی هزینه کرد.

امیرآبادی فراهانی افزود: امکان دارد خانواده‌های متوسط شهری در این زمینه آسیب ببینند که برای حل این مشکل، به دنبال بررسی و دریافت نظرات کارشناسان هستیم.

وی در مورد طرح دیگری گفت: این طرح مربوط به‌ رایگان شدن آب، برق و گاز است، به این صورت که آب، گاز و برق خانوارها در حد میزان الگوی مصرف رایگان شده و مابقی هزینه دریافت شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای اجرای این طرح ابراز کرد: انجام آن‌هم  میزان مصرف را پایین آورده و هم بیش از وضعیت فعلی برای کشور درآمد خواهد داشت.

امیرآبادی فراهانی با تأکید بر اینکه مباحث مطرح‌شده در حد یک طرح است، گفت: اینکه بیاییم بگوییم مصرف گاز کشور در حد چین هست مشکل را حل نمی‌کند، و باید دید کجای کار ایراد دارد که این‌همه مصرف بالا است یکی از راه‌ها این بوده آن‌هایی که مصرف بالا دارند هزینه بالا را پرداخت کنند که خود یک نوع جراحی اقتصادی بوده و در این طرح واحدهای تولیدی و صنعتی هرکدام به‌گونه‌ای دیده‌شده‌اند.

وی در ادامه به مسئله سوداگری و تقلب در زمینه اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: گمرک باید بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه را که بعضاً ساعتی صادر می‌شوند به کنار بگذارد و باید یک ثباتی را در صادرات ایجاد کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله برجام گفت: روس‌ها و چینی‌ها باوجود خروج آمریکا از برجام، بهتر از اروپاییان به جلو می‌آیند، اروپایی‌ها تاکنون کاری انجام نداده‌اند و یک پیشنهاد این است که ایران CFT را تا بعد از مشخص شدن تکلیف تحریم‌ها نگه دارد، نمی‌شود ما به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و اروپاییان در این زمینه بی‌تفاوت باشند.

امیرآبادی در پایان خاطرنشان کرد:اعتقادداریم اگر صادرکنندگان اراده‌ای داشته و دچار خود تحریمی در داخل نشوند می‌توانیم صادرات خوبی به کشورهای همسایه داشته باشیم.

۲۹۲۹

تحقیق درباره استاد آمریکایی که ویرایش ژنتیکی را به دانشمند چینی یاد داد

به گزارش خبرآنلاین، مسئولان دانشگاه Rice تحقیقات رسمی را آغاز کردند تا ببینند دکتر«مایکل دیم» تا چه حد در تولید دوقلوهای دستکاری‌شده ژنتیکی نقش داشته است، چراکه هم قوانین دانشگاه را نقض کرده و هم قانون آمریکا را.{لینک}

طبق قوانین مصوب در آمریکا و انگلیس ویرایش ژنتیکی ممنوع بوده و کاری غیراخلاقی محسوب می‌شود.

دکتر چینی در دانشگاه Rice و استنفورد تحصیل کرد و سپس به چین بازگشت و لابراتوار مخصوصی را برای این کار ایجاد کرد. دکتر دیم در دانشگاه Rice استاد راهنمای وی بود و تقریباً تمام فوت‌وفن کار را به وی یاد داد.

مقامات دانشگاه در بیانیه رسمی اعلام کردند تحقیقات کامل درزمینهٔ دخالت دکتر «دیم» در ساخت انسان ویرایش شده ژنتیکی در چین توسط شاگردش آغاز کرده‌اند. دانشگاه با انتشار این بیانیه مسؤولیت این اتفاق را از سر خود باز کرد تا بگوید از داستان همکاری این دو مطلع نبوده است.

دکتر «هه» روز دوشنبه در هنگ‌کنگ گفت دی ان ای دختران دوقلو با ابزار جدید و از طریق مهندسی بیولوژیک ویرایش شده و حالا LuLu و nana که چند هفته پیش به دنیا آمدند؛ هر دو مقاوم به ابتلا به ویروس ایدز هستند. محقق چینی مدعی است ابزار بسیار قدرتمندی ابداع کرده است که می‌تواند ورودی دی ان ای انسان را به‌طور کامل ویرایش کند.

دکتر «دیم» در هر دو شرکت تأسیس‌شده توسط «هه» هم به‌عنوان سهامدار و هم مشاور مشارکت فعال داشته است.

5656

آتش بازی شفر و پسران در آزادی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در آخرین بازی امروز از هفته چهاردهم لیگ‌برتر ایران تیم فوتبال استقلال در ورزشگاه آزادی موفق به شکست ۳-۰ صنعت‌نفت آبادان شد. شاگردان شفر بعد از کسب پیروزی خارج از خانه مقابل استقلال خوزستان انگیزه خوبی داشتند تا دیگر نماینده جنوب کشور را هم شکست دهند تا روی نوار برد بیفتند. استقلال در این بازی با گل دقیقه ۹ فرشید باقری از حریف پیش افتاد. آبی‌ها که از همان ابتدا بازی را هجومی آغاز کرده بودند در ادامه نیمه اول هم نمایش دلچسبی برای هواداران‌شان داشتند. طارق همام در دقیقه ۲۴ روی یک حرکت تیمی بسیار زیبا دروازه شهاب گردان را برای بار دوم باز کرد تا کار صنعت‌نفت در نیمه اول تقریبا تمام شده باشد. زردهای آبادان در نیمه اول چیز خاصی برای نمایش نداشتند و نتوانستند زیاد نزدیک دروازه استقلال شوند.

در آغاز نیمه دوم نفتی‌ها چند دقیقه‌ای بازی را در اختیار داشتند اما این برای رسیدن گل کافی نبود. تا اینکه بعد از گذشت ۷۴ دقیقه الله‌یار صیادمنش با یک ضربه چیپ دیدنی روی پاس بی نقص فرشید اسماعیلی دروازه حریف را برای سومین بار باز کرد. شاگردان شفر بعد از زدن گل سوم موقعیت‌های زیاد دیگری هم برای باز کردن دروازه گردان داشتند که همه آنها با بی دقتی از دست رفت. استقلال با این برد ۲۱ امتیازی شد و تا پیش از بازی روز شنبه پارس جنوبی مقابل تراکتورسازی در رده پنجم قرار گرفت.

۴۳۲۵۷

پدیده‌شناسی پیاده‌روی اربعین

محمد آقاسی

پدیدار شدن جمعیت های انسانی انبوه از دیرباز برای اندیشمندان اجتماعی موضوع جذاب و در برخی موارد اسرار آمیز بوده است.گو اینکه «جماعت» محصول اراده ای خارج از توان بشری است. با ورود به دنیای مدرن اما، اگرچه انبوهه انسانی آن قداست و ابهت سابق را نداشت اما به دلایل مختلفی از جمله مناسبات سیاسی، محاسبات اقتصادی، ملاحظات بهداشتی و یا تعاملات درون فرهنگی و برون فرهنگی، اهمیت بسیاری برای اندیشمندان اجتماعی یافته است. در  ساحت های مختلف زیست انسانی جمعیت معنا و کاربرد خاصی دارد. گاهی جمعیت دسته بندی منظمی است با اهداف و کارکرد مشخص(شبیه آنچه در نهادهای نظامی و بهداشتی شاهدش هستیم) و گاه جماعتی در هم و بدون انتظام خاص(شبیه اجتماعات انسانی در شورش ها و اعتراض ها). گاه انبوه انسانی ماهیتی عرفی و لاهوتی دارد(جمعیت حاضر در ورزشگاه) و گاه سرشتی قدسی و لاهوتی(اجتماعات انسانی در مناسک مذهبی ). 

هر آنچه هست امروز مطالعه جماعت انسانی در علوم مختلف از جمعیت شناختی گرفته تا جامعه شناسی و مطالعه افکارعمومی اهمیت یافته است. گاهی سوژه مطالعه ازدیاد جمعیت و توالد و تناسل است و گاه در قالب کنش های انسانی و اجتماعی مثل رفتار انتخاباتی اهمیت مضاعف برای مطالعه پیدا می کند. گاهی پهنه مطالعه جمعیت های سرریز به شهرهاست و گاهی عموم های تخصیص پیدا کرده درون شهرهاست. جمعیت های انبوه گاه در کارناوال ها ظهور دارند (مثل کارناوال پرتاب کردن گوجه به یکدیگر با عنوان لا توماتینا (La Tomatina) که در شهر بونیل اسپانیا برگزار می شود) گاه در  قالب جماعت گردشگری(مثل خیابان استقلال استانبول ترکیه به عنوان نقطه گردشگری است که مورد توجه گردشگرانی است که برای خرید و یا بازدید در آن جا هستند و رفت و آمد دارند). 

اما تجمعات انبوه به طور معمول صبغه و سابقه دینی دارند چه ادیان توحیدی و چه ادیان هندویی و بودایی که تجمعات خاص خویش را دارند. سازمان سلامت جهان تجمعاتی از این دست را اینگونه تعریف می کند؛ «هر موقعیت سازمان دهی شده یا خودانگیخته که شمار زیادی از مردم را جلب نموده و برای برنامه ریزی و پاسخگویی منابع جامعه، شهر یا کشور میزبانِ آن رخداد را، تحت فشار قراردهد».

مسلمانان هم دارای جمعیت های انبوه کنار هم در دنیای امروز هستند. برخی از این تجمعات در میان آنها رسمیت یافته است چون آیین سالانه حج ابراهیمی. برخی نیز شاید چندان به گوش آشنا نباشد مثل«بیشوا اجتماع» که این نوع اجتماع را فرقه «تبلیغی جماعت» که یکی از جنبش های اخیر اسلامی است و در ۱۹۲۶ میلادی توسط مولانا محمد الیاس کاندهلوی و برای تبلیغ اسلام برپا شده است برگزار می نماید. آنها در ماه ژانویه در شهر تونگی که کنار رودخانه توراگ است در بنگلادش این مراسم را برگزار می کنند.

ایرانیان حاضر در پیاده‌روی
پدیده پیاده روی اربعین هم که در سال های گذشته رُخ عیان کرده با گردآمدن جمعیت بالغ بر ٢٠ میلیون نفر در مسیر حدود ٨٠ کیلومتری بین شهرهای نجف تا کربلا از اول تا بیستم ماه صفر، یکی از جمعیت های انبوه و در عین حال نوظهور قابل مطالعه است. در میان این جمعیت انبوه، ایرانیان نیز حضور دارند. با توجه به سابقه تاریخی مراودات مردم ایران عراق و نیز مناسبات دو دولت در سالهای اخیر، بررسی وضعیت ایرانیان در این راه پیمایی نیز جای بحث و بررسی دارد. 

از میان بررسی های علمی انجام شده در این خصوص، پیمایش ها و نظرسنجی ها حاوی نکات قابل ملاحظه ای است. از جمله میزان علاقه مردم ایران به حضور در این مناسک جمعی است. نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در مهر ١٣٩٧ و پیش از ایام اربعین حسینی خود گواه این مدعاست. در نظرسنجی مذکور از پاسخگویان پرسیده شده است: «همان‌طورکه اطلاع دارید هر سال نزدیک اربعین حسینی، تعدادی از هموطنان به زیارت عتبات عالیات در عراق می‌روند. آیا شما دوست دارید در صورت توان، در پیاده‌روی اربعین شرکت کنید؟»  بیش از دو سوم از مردم ایران یعنی ۶۷ درصد اعلام کرده اند که دوست دارند در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند. در مقابل ۳۲.۴ درصد اظهار داشته‌اند تمایلی به شرکت در پیاده‌روی اربعین ندارند.در نظرسنجی دیگری که این بار از زائران ایرانی شرکت کننده در راه پیمایی اربعین ١٣٩٧ توسط ایسپا صورت گرفت ٨٧.١ درصد اعلام کرده اند که سال آینده هم تمایل دارند تا در این مراسم شرکت نمایند.

 نکته قابل تامل دیگر اینجاست که براساس یافته های این گزارش ۲۹.۸ درصد از پاسخگویان اعلام کرده اند که اولین بار است در راهپیمایی اربعین شرکت کرده اند. اگر مشکلات اقتصادی امسال را در نظر نگیریم، می توان این فرضیه را مطرح کرد که تعد دفعات حضور زائران ایرانی اربعین به حالت اشباع رسیده است و کمتر فرد جدیدی در سال جاری به جمعیت زائران افزوده شده است و احتمال استمرار این روند نیز وجود خواهد داشت. یعنی از جماعت ایرانی حاضر در پیاده روی اربعین شاهد حضور کسانی هستیم که به صورت حرفه ای دو یا چندبار است که در راه پیمایی شرکت کرده اند.

این تنها ویژگی آنان نیست و می توان گفت ایرانیان حاضر در مراسم اربعین دچار حالتی شده اند که می توان آن را «جمع زدگی» نامید. سالهاست برگزاری جمعی مناسک مذهبی تبدیل به  عادت و طبیعت ثانویه شان  شده است چرا که مراسم های دعا و زیارت را جمعی برگزار کنند. برای رفتن به حج عمره و تمتع به صورت کاروانی حاضر می شوند و سفر به عتبات عالیات هم به جز در اربعین به صورت عمده از طریق کاروان های رسمی سازمان حج و زیارت صورت می پذیرد. در کاروان های عمره و تمتع و عتبات عالیات هم برنامه ها صورت جمعی دارد. در داخل کشور و به غیر از سفرهای زیارتی هم حتی مراسم پیش تر و بیش تر فردی اعتکاف هم جمعی برگزار می شود. دعای کمیل و سایر ادعیه هم، به همین منوال است. 

 یافته ها نیز  نشان می دهد در پیاده روی اربعین این جمع زدگی بروز و نمود پیدا می کند. مشاهدات در طول سفر نشان می دهد که بسیاری از ایرانیان در انجام امور دینی و به ویژه زیارتی به صورت فردی بسیار دچار مشکل شده و به همین دلیل همواره به دنبال جمعی از ایرانیان هستند. نتایج نظرسنجی ایسپا هم می تواند این برداشت را تایید کند. چه برای خواب و استراحت، ٦٣.٨ درصد زائران اعلام کرده اند که بیشتر از موکب  های ایرانی استفاده کرده اند و ۳۴.۳ درصد نیز  بنا به گفته خود  بیشتر از موکب های عراقی استفاده کرده اند.

موکب ها محل ارائه خدمت به زائران هستند و اداره این همه موکب از عهده یک حکومت و دولت خارج است و این نیروی عظیم مردمی است که چنین آهنگ زیبایی از طروات خدمت را به نمایش می گذارد و البته موکب ها بیشتر به عشیره ها و قبیله ها وابسته هستند و از سراسر عراق در این مسیر گرد هم می آیند.

ممکن است برخی مساله عدم آشنایی به زبان عربی را  دلیل عدم تمایل ایرانی ها به موکب های عراقی تعبیر کند. اما واقعیت امر آن است که برای استفاده از موکب های عراقی نیاز چندانی به دانستن  زبان عربی وجود نیست.  تنها ٢١.١ آشنا نبودن به زبان عربی را به عنوان مشکل خویش مطرح کرده اند. البته نباید تفاوت های زبانی و فرهنگی میان دو کشور را هم از نظر دور داشت. اما جالب توجه این جاست که ١٩.٣درصد از زائران هم اعلام کرده اند که دعوت مردم عراق را پذیرفته اند و در خانه های آنها استراحت کرده اند.

از دیگر سو از زائران شرکت کننده در راهپیمایی اربعین حسینی در خصوص استفاده از موکب های فرهنگی ایرانی که در آن سخنرانان سر شناس و مداحان برنامه داشتند، سوال پرسیده شده است. ۵۶.۵ درصد از این برنامه ها استفاده کرده بودند و ۴۲.۱ درصد نیز در این مراسم ها شرکت نداشته اند. 

با توجه به تجربه زیسته زائران اربعین سوالی نیز به ضرورت برگزاری چنین مراسم هایی در طول مسیر اختصاص داده شد. ۲۸.۵ درصد ضرورت آن را کم و خیلی کم، ۲۸.۶ متوسط و ۳۹.۸ درصد زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کرده اند. ۳.۶ درصد نیز به این سوال جواب نداده اند. این یافته را هم می توان نشانه ای از علاقه مردم به جمع بودن با هم وطنان در مسیر پیاده روی اربعین دانست.

پای‌افزار و پیاده‌روی
اما خود سفر هم رازهایی دارد که بسیار جای تامل دارد آن هم در دنیایی که تغییرات گسترده ای کرده است. مهم ترین سوال این است که چرا پیاده باید بیاییم؟ آیا برای توجه دادن به تن باید ترک وطن کرد یا برای رسیدن به یک نقطه باید این گونه حرکت کرد و یا در مسیر قرار گرفتن اصالت می یابد؟ «فلسفه پیاده روی» کتابی پرفروش بوده است که ‬«‫جان هوآن» آن را ترجمه کرده است. «فردزیک گروس» نویسنده کتاب در اولین پاراگراف از کتاب خود که فقط یک جمله است می نویسد: «پیاده روی ورزش نیست‬!»

آری پیاده روی فقط ورزش نیست و فقط با کتانی نیست. چناچه در دنیای امروز پیاده روی بیشتر با کتانی معنا می شود. نسل اول کتانی ها(sneaker) بودند که منبعث از مفهوم دزدکی راه رفتن بود. هرچند بعدها کتانی تبدیل شد به وسیله ای برای ورزش اما تا مدتها به عنوان نمادی برای اعتراضات شهری به کار برده می شد و در انتخابات اخیر ایالات متحده هم تبدیل به یک وسیله اعتراضی جدید شد آنجا که یک برند معروف کفش های خود را در اعتراض به ترامپ سوزاند و مردم نیز این کار را انجام دادند. 

اما در سفر اربعین کسانی هستند که پای افزارشان در مصاف این سفر و در برابر این جاده بلند پای برهنه است یا دمپایی و نه کتانی که با پیاده روی عجین شده است. آری پیاده روی فقط یک ورزش نیست و از نظر گروس سه نوع پیاده روی وجود دارد. نوع اول و اصلی پیاده روی ‬«‫متفکرانه» است این کار را برای درست کارکردن فکرتان می کنید؛ نوع پیاده روی دوم «شکاکانه» است. این نام برگرفته از شکاکان یا کلبیون یونان باستان است، افرادی ناهنجار و بی خانمان که قراردادهای اجتماعی و سنت ها و لباس ها را به تمسخر می گرفتند‬.

نوع سوم هم ترکیب متفکرانه و بدبینانه است که همان راه رفتن افراد در شهر در دنیای مدرن را رقم می زند، یعنی چیزی که گاه به آن «پرسه زدن» می گویند. می توان دو نوع پیاده روی را به این دسته بندی اضافه کنم؛ اول پیاده روی «فارغانه» که فرد را از خود خودش بی خود می کند و منجر به رهایی می شود. انسان مدرن و فلسفه مدرن و آنچه در پیرامون ما پمپاژ می شود به دنبال آزادی است. آزادی را ناپسند نمی دانیم و موهبت عظیمی است که پروردگار مهربان جهانیان به آدمی بخشیده. اما آزادی را با آزدگی باید تکمیل کرد و از آن انتظار رهایی باید داشت. رهایی از هر قید و بندی که انسانیت را لکه دار کند.

هرچند گروس پیاده روی متفکرانه را برای پیاده روی زائران قرون وسطا و یا پیاده روی های ژان ژاک روسو برابر می داند ولی برای پیاده روی اربعین که حرکتی جمعی و در عین تنهایی و برای رهایی است نمی توان چنین تعریفی قائل شد. پیاده روی های متفکرانه برای آزادی از قید و بند¬ها و جبرهای واقعی است اما پیاده روی اربعین برای رهایی و رسیدن به قله انسانی انسانیت و آزادگی است. از دیگر سو پیاده روی اربعین یک کنش جمعی شیعی است، یک اجتماع انباشته و فشرده و درحرکت که همه را در یک مسیر و یک هدف گردهم می آورد‬.

در پیاده روی اربعین از مرزهای زیستِ مدرن عبور می کنیم و به سمت «زندگی»‬ ‫حرکت می نماییم. اگر «زیست» را صرف وجود علائم حیاتی بدانیم چونان حیوانات که به معنای انسانی واجد شرایط فرهنگی نیستند، در برابرش می توانیم مفهوم ‬«‫زندگی» را برای انسان به عنوان موجود فرهنگی به کار بریم. زیستن صرف، حیات جمادی و نباتی را شامل می شود و مفهوم زندگی ورای آن را در بر می‌گیرد‬.

شهرهای مدرن و بزرگ، بیشتر انسان ها را به سمت دارا بودن زیست سوق می دهد تا یک زندگی واجد شرایط فرهنگی. همچنین نوع دیگر پیاده روی «هم دلانه» ‫است که برای عاشقان حاصل می شود. کسانی که دل به هم می بازند ساعتها و در پرتو محبت فی مابین قدم می زنند و به تکمیل و تکامل مشغولند بی آنکه متوجه عبور و مرور سایرین باشند. این نوع پیاده روی هم کم رخ می دهد و هم نادر است.

پیاده روی بیش از هشتاد ملت در مسیر اربعین گام برداشتن برای هویت یابی مجدد و تمایزیابی است. دیرزمانی نگذشته است که ظهور گروه تروریستی داعش در قالب حکومت خودخوانده به نام اسلام چشم ها را بر جهان اسلام بست. نگاه هایی که ببین آیین تشیع و مکتب تسنن تفاوتی قائل نیست. 

جنایتهای داعش در سرزمین های شیعه نشین اتفاق افتاد و با تخریب مواریث آنان نیز همراه بود. همچنین همواده حرم های مطهر در عراق، به عنوان اهداف آنان برای از بین بردن نام برده می شد. اکنون و با از بین رفتن حکومت آنان، شیعیان با حرکت پیاده در این مسیر که سرشار از پیام صلح است و با مهری که مردم عراق در پذیرایی از آنا ندارند که این رفتارها نیز مصلحانه است، هویت جدید را برای جهانیان به نمایش می گذارند. هویتی جدید، مردمی و متمایز از دین خشن و بی رحمی که چندین سال پیاپی تشدید شد. 

جالب این جاست که در نظرسنجی ایسپا از زائران ایرانی حاضر در راه پیمایی سال ۱۳۹۷ پرسیده شد که پیام این پیاده روی چیست، ۴۳.۲ درصد تقویت وحدت میان مسلمانان و نیز ۱۶.۸ درصد به نمایش عظمت اسلام در مقابل دشمنان اشاره داشته اند. یعنی حاضران در این مسیر به حضور خود به عنوان تفرقه میان اهل تشیع و اهل تسنن نگاه نمی کنند و بلکه گام های خود را در مسیر وحدت و شدت بخشیدن به مجد مسلمین در مقابل دشمنانشان می دانند. اگر در یک کلام بگوییم که کنش جمعی دفع امر شر و جذب امر خیر برای جماعتی است، پس ما با «کنش جمعی شیعی» در پیاده روی اربعین روبرو هستیم.

نکته قابل مشاهده آن که در گوشه گوشه از این راه پیمایی بزرگ چنین شعارهایی دیده می شود که «قتلونا بقتل الحسین علیه السلام و قتلناهم بحب الحسین علیه السلام» و یا «حب الحسین علیه السلام یجمعنا» که همه حاکی از نگاه صلح آمیز  شیعیان در جهان امروز است. 

____

  ۱- شبیه ترین مثال برای «موکب» در فرهنگ ایرانی ایستگاه های صلواتی به جامانده از دوران جنگ تحمیلی و چایخانه هایی است که طی حدود دهه گذشته در محرم شهر تهران رواج داشته است. با این تفاوت که موکب هایی خاص استراحت و یا خاص پذیرایی در مسیر جاده پیاده روی اربعین وجود دارد. البته موکب هایی هم هستند که به هر دو کار مشغول می باشند. با افزایش یافتن حضور ایرانیان در سفر اربعین، شاهد برپایی موکب های ایرانی در این مسیر بوده ایم که طی سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ تغییرات عمده ای داشته است. موکب ها ایرانی بیش تر با آرم و نام سازمان ها و نهادهای دولتی فعالیت می نمود و در سال های اخیر با عناوین مردمی و مردم نهاد فعالیت می کردند.

امیر دریادار خانزادی: اجازه شیطنت در تنگه هرمز را نمی‌دهیم/تحریم‌ها هیچ تاثیری در روند اسکورت کشتی‌های تجاری ندارند

امیر دریادار حسین خانزادی اظهار داشت: تنگه هرمز، تنگه راهبردی انرژی جهان است زیرا روزانه 17 میلیون بشکه نفت از این منطقه صادر می‌شود.وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های آمریکا امنیت تنگه هرمز را به درستی و تمام وقت برقرار کرده است و اجازه نمی‌دهد در این منطقه کسی برای ایجاد کانون ناامنی، شیطنت کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه «بسیار استوار و محکم در تنگه هرمز مستقر هستیم» گفت: تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان مناطق تحت نظر ایران و جزء امن‌ترین مناطق دریایی جهان هستند.

اهم سخنان امیر دریادار حسین خانزادی بدین شرح است:

* تا امروز 57 ناوگروه ایران برای اسکورت کشتی‌های تجاری و حفاظت از خطوط مواصلاتی دریایی کشور به خلیج عدن اعزام شده‌اند.

* نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی تجاری ایران را اسکورت کرد. امروز ادامه روند اسکورت کشتی‌های تجاری توسط نیروی دریایی ارتش از خلیج فارس به اقیانوس هند، خلیج عدن و آن بخشی که جامعه جهانی به عنوان منطقه پر خطر دریایی می‌شناسد، منتقل شده است.

*نیروی دریایی ارتش امروز از نیروی دریایی آب‌های سبز و کرانه‌ای به نیروی دریایی آب‌های آبی و اقیانوسی تبدیل شده است.

*تحریم‌ها هیچ تاثیری در روند اسکورت کشتی‌های تجاری ندارند.

*بیشتر کشورهای دنیا زیر پرچم ائتلاف در خلیج عدن حضور دارند اما ایران به صورت کاملا مستقل و بدون هیچ ائتلافی پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در آورده است.

*پس از انقلاب، تجهیزات دفاعی و نظامی نیروی دریایی ارتش کاملا بومی شدند و نیروی دریایی ایران از سواحل به آب‌های آزاد رفت.

* ناوگان جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس هند، خلیج عدن و تنگه باب‌ المندب، دریای چین جنوبی و تنگه جبل الطارق با اقتدار حضور پیدا می‌کند تا امنیت برای ناوگان تجاری و نفتکش‌های ایرانی تامین شود.

* ناوگروه 56 ارتش متشکل از ناوشکن نقدی و ناو لجستیک بوشهر است که پس از گذشت 65 روز و طی هشت هزار و 872 مایل دریایی به کشور بازگشت.

2929

حمله باشگاه نساجی به اصفهانیان/نه نگو و از فوتبال برو

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بعد از تساوی 2-2 امروز تیم‌های نساجی مازندران و سپیدرود رشت، کانال رسمی باشگاه قائمشهری بیانیه زیر را درباره اتفاقات اخیر منتشر کرد:

باشگاه ریشه‌دار نساجی مازندران و هواداران پرشور آن دیگر نمی‌دانند چطور صدای اعتراض‌شان را به گوش مسئولان کمیته داوران برسانند. امروز بار دیگر اشتباهات داوری مانع از برد این باشگاه پرطرفدار شد. با وجود قضاوت بی نقص علیرضا فغانی داور مسابقه، کمک داور دو اشتباه فاحش و مهلک داشت. بی‌شک در برنامه 90 بار دیگر مظلومیت باشگاه نساجی برای فوتبال ایران ثابت خواهد شد. در دو موقعیت پی در پی در حالی که محمد عباس زاده و سجاد عاشوری می رفتند تا با گلر سپیدرود تک به تک شوند، کمک داور پرچم زد و آفساید اعلام کرد اما تصاویر آهسته به خوبی نشان داد در هر دو موقعیت کمک داور اول دچار اشتباه شده است. نکته اینجاست که کمک داور دقیقا در یک خط با بازیکنان قرار داشت و عجیب است چطور این دو صحنه را آفساید گرفت؟ هم در موقعیت اول و هم در موقعیت دوم مدافعان سپیدرود نزدیک به یک متر آفساید را پر کرده بودند ولی کمک داور متوجه این مسئله نشد!

برای باشگاه نساجی سریال اشتباهات داوری عادی شده و اگر در یکی از بازی‎های فصل اشتباهی در بازی های تیم صورت نگیرد، همه اهالی فوتبال تعجب خواهند کرد. بی‌شک باشگاه نساجی امسال مظلوم‌ترین باشگاه لیگ برتر بوده و اشتباهات فاحش داوران، امتیازات زیادی از این تیم ریشه دار گرفته است. هر چند دیگر نساجی و هوادارانش نا امید شده اند اما انتظار می رود تا کمیته داوران اقدامی جدی در این زمینه کند. اشتباه در فوتبال طبیعی است اما اینکه کمک داور در دو صحنه متوالی مدافعان حریف را نبیند که موقعیت آفساید را پر کرده اند، عجیب است و جای سوال بسیاری دارد. و یک سوال مهم دیگر که پیش می آید؛ چرا اشتباهات فقط به ضرر نساجی است؟!

آقای اصفهانیان بارها و بارها اعتراض کردیم ولی گویا گوش شنوایی در آن کمیته وجود ندارد و نمی دانیم باید دیگر به کجا شکایت ببریم؟ شک نکنید آه این هواداران شما را خواهد گرفت، هوادارانی که بی شک یکی از با اخلاق ترین و با انضباط ترین هواداران لیگ برتر ایران هستند. چطور می توانید این اشتباهات عجیب و پرتعداد را توجیه کنید؟ چطور ممکن است در یک فصل برای یک تیم لیگ برتری اینقدر اشتباه داوری رخ دهد؟

دیگر کم کم باشگاه نساجی و هواداران پرشورش به این نتیجه رسیده اند این اشتباهات سازماندهی شده است. چه جوابی برای این اشتباهات پرتعداد دارید؟ اگر نمی توانید مشکلات داوری را حل کنید، جای خود را به فرد دیگری دهید و کمیته داوران را به افرادی بسپارید که دل شان برای داوری و حداقل برای فوتبال ایران می‌سوزد. صبر باشگاه نساجی و هوادرانش نیز اندازه ای دارد ولی شما، شخص شما آقای اصفهانیان صبر یک استان را لبریز کردید. اگر نمی توانید نه نگوئید و بروید تا با رفتن تان به فوتبال ایران خدمت کنید.

43257

 

این ۷ نکته کلیدی در رابطه با بیماری ام‌اس را جدی بگیرید!

به گزارش خبرآنلاین، در MS، سیستم ایمنی به میلین، ماده‌ی محافظ سلول‌های عصبی، آسیب می‌زند و در نتیجه انتقال پیام از طرق این سلول‌ها برای مغز غیر ممکن می‌شود. این اختلال طیف وسیعی از علائم را در افراد مختلف به همراه دارد.

در ادامه به هفت نکته کلیدی در رابطه با MS می‌پردازیم:

۱) MS یک بیماری مزمن است:

یعنی این بیماری، طولانی مدت است و هیچ درمانی ندارد. البته بهتر است بدانید که MS برای اکثر بیماران، کشنده نیست و آن‌ها امید به زندگی استانداردی دارند.

۲) علائم بیماری متفاوت است:

علائم بیماری MS، یک لیست بلند است که شامل، بی‌حسی، احساس سوزش و مورمور شدن، مشکلات بینایی، از بین رفتن تعادل و مشکلات حرکتی و لکنت زبان می‌شود.

در بین افراد مبتلا، هر شخصی به گونه‌ای متفاوت بیماری را تجربه می‌کند و علامت مشخصی وجود ندارد که همه بدون استثناء آن را داشته باشند.

۳) در بیماری MS، شاهد عود و سپس فروکش کردن علائم خواهیم بود:

در اغلب کسانی که درحال گذراندن دوره‌ی درمان خود هستند، بیماری عود کرده و سپس دوباره فروکش خواهد کرد. عود کردن بیماری، زمانی است که علائم شدت می‌یابند و منظور از فروکش کردن، دوره‌ای است علائم بیماری از بین می‌روند و ممکن است تا چند هفته، ماه یا حتی چند سال طول بکشد اما از بین رفتن علائم به معنی این‌که بیماری کامل بهبود یافته باشد نیست.

۴) تأثیر MS بر اختلالات شناختی:

آسیب‌هایی که بیماری MS به سلول‌های عصبی وارد می‌کند، می‌تواند بر قدرت تفکر و توانایی‌های ذهنی و شناختی فرد هم تأثیر بگذارد. این که افراد مبتلا به این بیماری مشکل حافظه یا اختلال در قدرت بیان داشته باشند، مسأله‌ای دور از ذهن نیست. همچنین:

ناتوانی در تمرکز،

تحلیل رفتن توانایی حل مسأله،

ناتوانی در تشخیص این‌که بدن در چه محیطی قرار دارد،

از دیگر اختلالات ناشی از این بیماری بر توانایی‌ها شناختی است.

اختلالات شناختی می‌توانند در نهایت موجب خستگی، عصبانیت و یا افسردگی شوند که طبیعی است و برای کنترل آن‌ها باید با پزشک مشورت کنید.

۵) MS یک بیماری خاموش است:

بیماری MS، به عنوان یک بیماری خاموش یا نامرئی شناخته می‌شود. بسیاری از افرادی که به آن مبتلا هستند، هیچ تفاوتی با دیگران ندارند چون بعضی از علائم آن مثل اختلال در بینایی، مشکلات حسی و دردهای مزمن، آشکار و قابل رؤیت نیستند.

از طرفی، در دوره‌ای که بیماری به اصطلاح فروکش کرده است، همچنان پیشروی می‌کند و به همین دلیل آن را خاموش یا نامرئی می‌نامند.

۶) متعادل و خنک نگهداشتن بدن به بهبود شرایط کمک می‌کند:

توصیه پزشکان به افراد مبتلا به MS این است که تا حد امکان در مکانی با دمای متعادل و روبه خنک بمانند. نداشتن تحمل گرما، یکی از عمده‌ترین مشکلات این بیماری است و اغلب باعث تشدید بیماری می‌شود.

اگر دسترسی به دستگاه‌های تهویه و خنک کننده نداشتید، از نوشیدنی‌های خنک استفاده کنید. در فصل سرما، چند لایه لباس سبک بپوشید که قابل تعویض بوده و در صورت تغییر دمای محیط یا وارد شدن به فضاهای بسته، بتوانید دمای بدنتان را متعادل نگهدارید.

۷) ویتامین D نقش بسیار مهمی دارد:

تحقیقات نشان می‌دهند که بین ویتامین D و MS ارتباط وجود دارد. مصرف این ویتامین می‌تواند از ابتلا به MS جلوگیری کند و در افرادی که این بیماری را دارند، عود کردن علائم را به تعویق می‌اندازد. بهترین راه برای دریافت مقادیر مناسب ویتامین D، مصرف شیر، آب پرتقال، ماهی سالمون و تن و تخم مرغ است.

بیماری MS غیرقابل پیش بینی و در هر فردی با دیگری متفاوت است. برای این‌که راحت‌تر با بیماری کنار بیایید و تأثیری بر زندگی روزمره‌تان نداشته باشد، سعی کنید حتی در دوره‌ای که علائم بیماری از بین می‌روند، تحت نظر پزشک متخصص باشید.

منبع :health line

۴۲۲۳۸