عکس | امین حیایی، پارسا پیروزفر و مریلا زارعی سال‌ها پیش کنار تهمینه میلانی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، السا فیروزآذر در صفحه اینستاگرامش عکسی قدیمی از فیلم «زن زیادی» ساخته تهمینه میلانی به اشتراک گذاشت.

در این عکس امین حیایی، پارسا پیروزفر، مریلا زارعی و تهمینه میلانی حضور دارند.

فیروزآذر در توضیح این عکس نوشت: «یه عکس دست جمعی از زمستان ۱۵ سال پیش

زمستان ۱۳۸۲

ساخته خانم میلانی عزیزم، با کمک ها و تمرین های فراموش نشدنی آقای پارسا پیروزفر عزیز.»

۲۴۱۲۴۴

بیکارترین استان ایران را بشناسید

شکاف بیکاری استان ها نشان دهنده فاصله بالاترین نرخ بیکاری با پایین ترین نرخ بیکاری استان‌ها در یکسال است که این شاخص از تفاضل بالاترین نرخ بیکاری با پایین ترین نرخ به دست می‌آید.

آمار مقایسه ‌ای پایین ترین نرخ بیکاری با بالاترین نرخ بیکاری استان‌ها به استناد یافته‌های مرکز آمار ایران طی ۶ سال اخیر حاکی از آن است که طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶ بیشترین شکاف نرخ بیکاری در بین استان‌ها مربوط به سال ۹۵ است به این ترتیب که در این سال بالاترین نرخ بیکاری با ۲۲ درصد مربوط به استان کرمانشاه و پایین ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به استان مرکزی با نرخ ۷.۳ درصد بود؛ بنابراین شکاف مطلق نرخ بیکاری در این سال معادل ۱۴.۷ درصد بود.

به عبارتی می توان گفت، در سال ۹۵ نرخ بیکاری استان کرمانشاه به عنوان پربیکارترین استان کشور نزدیک به سه برابر استان مرکزی به عنوان کم بیکارترین استان کشور بوده است.

همچنین کمترین شکاف نرخ بیکاری در دهه اخیر مربوط به سال ۹۳ است؛ در این سال نیز استان کرمانشاه در صدر بیکار ترین استان کشور با نرخ ۱.۵۷ درصد نرخ بیکاری قرار داشت و استان کرمان با نرخ بیکاری ۶.۹ درصد کمترین بیکار کشور را به خود اختصاص داده بود که شکاف بیکاری در این سال ۸.۸ درصد بود.

روند نرخ بیکاری در سال‌های مورد بررسی نشان می دهد، از ابتدای دهه ۹۰، نرخ بیکاری کشور در سال ۹۵ با ۱۲.۴ درصد بالاترین میزان را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در همین سال ۴۲ درصد استان ها معادل ۱۳ استان، دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری دارند. در سال ۱۳۹۴ نیز، ۶۱ درصد استان های کشور دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کل کشور داشته اند.

بر این اساس، کمترین نرخ بیکاری در سال های مورد بررسی مربوط به سال ۹۲ به میزان ۱۰.۴ درصد بوده است که در این سال، ۴۸ درصد از استان ها دارای نرخ بیکاری بالاتر از نرخ بیکاری کشور بوده اند.

۲۲۳۲۲۴

شاکری: هاشمی و ناطق کارهای بزرگی کردند ولی یزدی و حداد هیچ انحرافی نداشته‌اند

زهره ترسایی: “انقلابی؛ غیر انقلابی” ” داخل مکتب امام؛ مقابل مکتب امام” “سوار بر قطار انقلاب؛ بیرون قطار انقلاب” این ها نمونه ای از تعابیری است که بارها از زبان سیاسیون منتسب به جریان راست  شنیده شده است.

این بار این تعابیر از زبان علیرضا زاکانی نماینده پیشین مجلس و عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان مطرح شده؛ او با ترسیم ویژگی‌های مکتب امام، اعلام کرده که موسوی، خاتمی، هاشمی، احمدی‌نژاد، روحانی و سیّدحسن خمینی در مقابل مکتب امام تعریف می‌شوند و علی لاریجانی نیز در ویژگی‌های مربوط به مکتب امام، لنگ می‌زند.

طرح این اظهارات در حالی است که گفته می شود وابستگان این جریان درتلاشند تا خود را تنها نمونه خالص و نزدیک ترین گروه به ارزش های انقلاب معرفی کنند؛ ادعا و تلاشی که البته تاکنون فرجامی نداشته است.

 مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی از  افراد نزدیک به این جریان فکری و سیاسی با بیان اینکه نباید با شناسنامه درست کردن های جعلی دور شخصیت های نظام خط کشید و مانع نقد آنها شد معتقد است اما نقدها باید منصفانه باشد.

او با بیان اینکه افرادی همچون مرحوم هاشمی و ناطق نوری قطعا کارهای بزرگی برای نظام و انقلاب انجام داده اند می گوید: اما این افراد در قضایای دیگری دچار انحراف شدند. شاکری اما شخصیت هایی همچون موحدی کرمانی، یزدی و حداد عادل را از جمله افرادی می داند که همواره در مکتب انقلاب و رهبری بوده اند.

متن کامل گفت و گوی خبرآنلاین با مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی را در ادامه بخوانید.

آقای شاکری اخیرا از زبان برخی سیاسیون واژه هایی همچون افراد انقلابی و غیر انقلابی یا درون مکتب امام و مقابل مکتب امام یا واژه هایی شبیه به این ها شنیده می شود، این ادعا ناظر بر اظهارات اخیر آقای زاکانی است که در گفت وگویی اعلام کردند افرادی همچون موسوی، خاتمی، هاشمی، احمدی‌نژاد، روحانی و سیّدحسن خمینی در مقابل مکتب امام تعریف می‌شوند و علی لاریجانی نیز در ویژگی‌های مربوط به مکتب امام، لنگ می‌زند. دلیل این اظهارنظرها چیست؟

ببینید بنده بر این باورم کسانی که لایه های زیرین نظرات شخصیت ها را دنبال می کنند به دنبال آن هستند که حتی کمترین زاویه اندیشه و عمل آنها را با مکتب امام به نسل جدید نشان دهند. به طور مثال در زمان فوت آیت الله هاشمی در نمازی که مقام معظم رهبری خواندند برای ایشان طلب غفران کردند، ولی فراز «اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا و انت اعلم به منا» را در نماز خود به زبان نیوردند و نیز در پیامی که برای ارتحال آقای هاشمی دادند تقسیم بندی ارایه کردند به این شکل که مرحوم هاشمی رفیق دیرین و هم سنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سال‌های متمادی قبل و بعد از انقلاب بودند؛ آخرین واژه ای هم که به کار بردند نشان می داد که نوع رابطه و ارتباطی که حضرت آقا با ایشان دارند آن تعابیر ابتدای انقلاب نیست.

بر این اساس اگر از این منظر شخصیت های نظام را رصد کنیم نه تنها بد نیست بلکه برای شناخت بیشتر و ادامه راه مفید هم خواهد بود. اما این اظهارنظرها به آن معنی نیست که این شخصیت ها از دایره انقلاب خارج بوده و قانون اساسی را قبول ندارند بلکه در واقع سنجش میزان قرب و بعد شخصیت ها نسبت به امام و گفتمان انقلاب و مقام معظم رهبری است که نه تنها اشکالی ندارد بلکه نوعی بصیرت افزایی است؛ تصورم بر این است که آقای زاکانی از این منظر اظهار نظر کرده باشند.

فکر نمی کنم زاکانی خودش را آیینه تمام نمای مکتب امام بداند

– آقای شاکری نقدی که به این نوع از اظهارنظرها و شیوه تفکری وجود دارد این است که به نظر می رسد عده ای به دنبال این هستند که خود را مرکز ثقل انقلاب بدانند به این معنی که حلقه نزدیک به خود را انقلابی بدانند و دیگران را غیر انقلابی، یا خود را درون مکتب امام معرفی کنند و دیگران را مقابل این مکتب، این در حالی است که نمی توان انقلاب را منتسب به یک گروه خاص دانست؛ پاسخ شما به این انتقادات چیست؟

بنده بر این باورم تمام کسانی که اظهارنظر می کنند حتی شما به عنوان یک رسانه وقتی سوالی را مطرح می کنید تلاش تان این است که بگویید ما نظرمان این است شما نظرتان چیز دیگری است یا ما اینگونه برداشت کردیم و شما به نوع دیگری، یعنی در مقام گفت وگو افراد به عنوان قطبی که اظهارنظر می کنند تلقی می شوند اما این به معنای آن نیست که فرد خود را حاکم می داند.

تاکید می کنم در نظام ما فصل الخطاب مقام معظم رهبری است اما اینکه افراد اظهارنظر می کنند به معنای آن نیست که خودشان را قطب همه امور یا ترازوی تشخیص می دانند. ترازوی تشخیص رهبری است و بقیه باید خودشان را ذیل آن تعریف کنند؛ فکر نمی کنم آقای زاکانی هم خودشان را آیینه تمام نمای مکتب امام بدانند و بر این نظر باشند که دیگران در این وادی ورودی ندارند بلکه منظور این بوده که با ترازوی مکتب امام، شخصیت ها را مورد سنجش قرار دهند و این اشکالی هم ندارد.

– با این تفاسیر به نظر شما هر کسی می تواند به عنوان ناطق اظهار نظر کند ولی این به معنای آن نیست که تصور کند آن اظهارنظر درست و قابل قبول است؟

 البته خود آن فرد نظراتش را کاملا صحیح می داند ولی اینکه ما برداشت کنیم آن فرد خود را قطب آن تفکر می داند درست نیست، آن فرد فقط نظر خود را گفته یعنی با ترازوی امام، تحلیل خود را راجع به شخصیت ها اعلام کرده اما این به معنای آن نیست که شخص اظهارنظر کننده یک فرد یک جانبه نگر و خودبزرگ بین است.

البته گاهی آنچنان تحلیل منطقی و دقیق ارائه می شود که ما اظهار نظر گوینده را منطبق بر دیدگاه امام می یابیم.

در همین زمینه ما شاهد اظهارنظر دوم خردادی ها هم بودیم که می گفتند ما خط امامی هستیم ولی کسی این تصور را نداشت که اگر این گروه می گویند ما خط امامی هستیم پس دیگران نیستند بنابراین نباید دایره را خیلی تنگ در نظر بگیریم.

رقبای سیاسی از منظر خودشان اعلام کنند که انقلاب اسلامی را چه می دانند

– ولی واقعیت این است که ذکر اسامی که در تصور مردم به عنوان شناسنامه انقلاب شناخته می شوند پالس خوبی برای جامعه و البته جناح مقابل ندارد، بارها از زبان رهبری موضوع دفع حداقلی و جذب حداکثری را شنیدیم ضمن اینکه کشور امروز در شرایط حساسی است، بنابراین در چنین شرایطی اینکه عده ای به دنبال واژه سازی و ایجاد دوقطبی و خالص سازی هستند چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ شاید نخستین برداشت این باشد که عده ای به دنبال این هستند که انقلاب را متعلق به خودشان بدانند.

به طور مشخص مقام معظم رهبری 5 شاخصه ی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را مشخص کردند، هر کسی که این ها را قبول دارد داخل دایره نظام است البته با لحاظ تفاوت هایی که افراد و سلیقه ها دارند. کسی که انقلاب اسلامی را قبول دارد مکتب امام مبتنی بر ولایت فقیه را پذیرفته، نظام و قانون اساسی را قبول دارد و ذیل آن حرکت می کند.

من تعارضی نمی بینم که حتی رقبای سیاسی از منظر خودشان اعلام کنند که انقلاب اسلامی را چه می دانند؟ نظام اسلامی را چه می دانند؟ اما به تبع آن این موضوع مطرح می شود که شما اگر انقلاب و نظام اسلامی و قانون اساسی را قبول دارید چطور نظارت استصوابی مورد تاکید امام و رهبری را تا همین امروز محکوم می کنید؟

یا در ماجرای انتخابات 88 که حضرت آقا در یک دوره زمانی 350 بار واژه فتنه را تکرار کردند چرا این شخصیت هایی که شما میگویید شناسنامه انقلابند راجع به آن واکنش نشان ندادند؟ در حالیکه می بینیم همین افراد راجع به همه موضوعات از تلگرام گرفته تا بالا و پایین شدن یک بنر در شهر اظهارنظر می کنند اما در مقابل فتنه سکوت می کنند؛ این طور باید تعبیر کرد که یا این افراد دچار آلزایمر سیاسی شدند یا اینکه اصلا بنا ندارند فاصله خودشان را با دشمن و ضد انقلاب شفاف سازی کنند.

با این حال بر این نظرم که ما باید خودمان را با ترازوی امام و مقام معظم رهبری وزن کنیم؛ نه من خودم را آیینه تمام نمای مکتب امام و رهبری بدانم و نه جناج مقابل.

هاشمی فهرست مطولی از کارهای بزرگ انقلاب را در کارنامه دارد

– ببینید وقتی شخصی مثل آقای زاکانی که بین عوام چندان شناخته شده نیستند چنین اظهارنظری را مطرح می کند آن هم درباره افرادی که در واقع نام شان به انقلاب گره خورده و به تعبیری شناسنامه انقلاب هستند به طور مثال افرادی مثل مرحوم هاشمی و  آقای روحانی یا سیدحسن خمینی، قبول کنید که ذهن مردم مغشوش می شود که اگر مرحوم هاشمی داخل مکتب امام نیست پس چه کسی داخل مکتب امام است؟

سوال بسیار خوبی را مطرح کردید؛ ببینید اظهارنظر شما درباره اینکه انقلاب شناسنامه دارد حتما درست است اما باید بدانیم که امام و مکتب امام شناسنامه انقلاب هستند؛ تاکید می کنم منظور از مکتب امام مطالبی است که امام (ره) به صورت مکرر در طول مدت زمان تکرار کردند نه مسایل زودگذر مانند تعریف و تمجیدهایی که نسبت به برخی افراد داشتند.

به عقیده من شخصیت های نظام حتما باید بر این اساس سنجیده شوند. خب اگر ما بر این اساس سنجش کردیم و حتی به نسبت بسیار کم زاویه افراد و شخصیت ها را با مکتب امام نشان دادیم چه اشکالی دارد؟ این نه تنها بد نیست بلکه نوعی بصیرت افزایی در جامعه است.

اگر قرار باشد ما دور افراد خط بکشیم و بگوییم به هیچ وجه نباید به حریم شخصیت های نظام ورود کنیم جامعه دچار تعلیق می شود. به عنوان مثال در مساله جام زهر، امام فرمودند من جام زهر را سر کشیدم بعد فایل صوتی و تصویری آقای هاشمی بیرون آمد که من و آقای روحانی این کار را کردیم زیرا از این خوف داشتیم که تبریز مانند حلبچه مورد حمله مشابه قرار گیرد و آقای هاشمی تاکید کردند  امام بعد از آن اعلام کردند جام زهر نبود و شیرین بود. آیا من و نسل ما نباید این سوال را از آقایان بپرسیم که شما با چه مجوزی این داغ را بر دل ملت نشاندید؟

بنابراین می خواهم بگویم این افراد شناسامه انقلاب نیستند معنای این حرف من آن نیست که آقای هاشمی هیچ کاری نکردند به طور قطع ایشان فهرست مطولی از کارهای بزرگ انقلاب را انجام داده اما می خواهم بگویم درست و غلط را باید با هم ببینیم. 

یا آقای سید حسن خمینی که فرد بسیار ارزشمندی هستند اما در قضایای فتنه دچار اشتباه بزرگ در تشخیص فتنه شد به طوریکه حاضر نشد جانب حق را بگیرد، ما در جبهه ای که  دروغ بزرگ تقلب را بر سر دست گرفت سکوت و حمایت معنی دار آقای سید حسن خمینی هم را می بینیم در حالی که انتظار حرکت عمارگونه از ایشان می رفت. خب این خطای ایشان بود که باید اصلاح می کرد که نکرد؛ آیا شما مصاحبه ای از آقای سید حسن خمینی دارید که درباره واکاوی فتنه و نشان دادن تصمیم سازان آن  اعلام موضع کرده باشد؟ خب در این فضا است که جامعه غبار آلود می شود.

با همه این تفاسیر معتقدم که ما باید هم خوبی ها، جایگاه و نقش شخصیت ها را در انقلاب و دفاع مقدس درست درنظر بگیریم و هم اگر خطایی مرتکب شدند اغماض نکنیم تا جامعه دچار لنگی نشود.

مرحوم هاشمی و ناطق نوری کارهای بزرگی انجام دادند/احمدی نژاد یک انحراف بزرگ به وجود آورد

– شما اعلام کردید برخی از شخصیت های نظام خطاهایی داشته و عملکرد قابل قبولی ندارند؛ از نظر شما چه کسانی مصداق دقیق افرادی هستند که در  مکتب امام تعریف می شوند؟

ببیند شخصیت هایی در برهه ای فاصله گرفته و دچار خطا شدند نه اینکه بگوییم از ابتدا نبودند بلکه هر کدام سهمی دارند اما برخی شخصیت ها خطاهای کمتر و ضعیف تری داشتند. خود آقای روحانی به عنوان رییس جمهور در مواردی اعلام می کنند که در عملکردشان قصور و تقصیرهایی وجود دارد ولی مساله این جاست که برخی از این قصور و تقصیرها باعث انحراف بزرگ می شود.

همین آقای احمدی نژاد یک انحراف بزرگ به وجود آورد یعنی در مسیر تبعیت از رهبری دچار خودبزرگ بینی و خود شیفتگی شد و در ادامه انحراف بزرگی به وجود آورد. برای ما فرقی نمی کند که بین آقای احمدی نژاد یا  ناطق نوری یا لاریجانی یا کروبی خاتمی روحانی داوری کنیم. حتما مرحوم هاشمی و آقای ناطق نوری از کسانی بودند که کارهای بزرگی انجام دادند اما در قضایای دیگری دچار انحراف شدند.

تاکید می کنم این افراد حتما کارهای خوب داشتند اما برخی ضربات آنها قابل توجه بوده به همین دلیل ما نباید با شناسنامه درست کردن های جعلی دور افراد خط بکشیم و نگذاریم نقد صورت بگیرد. ولی واقعا باید منصفانه قضاوت کنیم نه از سر حب و بغض.

– برای آخرین سوال چه کسانی از نظر شما داخل مکتب امام و انقلاب هستند و تاکنون انحرافی نداشتند؟ آیا مصادیقی دارید؟

بله. همه شهدای انقلاب اسلامی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید رجایی، مرحوم حاج سید احمد خمینی و… شهدای دفاع مقدس، شهدای هسته ای، شهدای مدافع حرم، همه مردم انقلابی و دین مدار ما و شخصیتهایی چون  آیات عظام گیلانی، مهدوی کنی، ربانی، مشکینی، موحدی کرمانی، یزدی و آقای حداد عادل چهره هایی بوده و هستند که همواره در مکتب امام و انقلاب بودند./

29219

صحبت‌های سیدعباس صالحی در روسیه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی پس از شرکت در مراسم افتتاحیه این همایش، با ولادیمیر مدینسکی همتای روسی خود در موزه مردم شناسی دیدار و ضمن بررسی همکاری های ایران و روسیه در حوزه فرهنگی، تعاملات به‌وجود آمده میان دو کشور را سازنده و رو به رشد خواند.

وی ضمن تقدیر از مساعدت دولت روسیه برای برگزاری هفته فرهنگی ایران در این کشور اظهار امیدواری کرد که هفته فرهنگی روسیه در ایران سال آینده برگزار شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت طرفین در نمایشگاه های کتاب به عنوان مهمان ویژه را، دریچه ای برای ارتباطات دو کشور توصیف کرد و برگزاری هفته های فرهنگی را تکمیل کننده راه های شناخت مردم دو کشور از یکدیگر دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سن پترزبورگ را شهری آشنا برای جامعه فرهنگی ایران توصیف کرد و گفت: در این سفر بی شک تصاویر دلپذیری در ذهن ما از این شهر نقش خواهد بست. وی در ادامه این دیدار ابراز امیدواری کرد که این سفر و گفت وگوهایی که در پی آن با مقام ها و چهره های فرهنگی روسیه خواهد داشت به تحقق رویدادهای تازه در حوزه فرهنگی دو کشور منجر شود.

صالحی با اشاره به روابط قدیمی و دیرینه تهران و مسکو افزود: در دهه های اخیر نیز همواره روابط جدیدی میان دو طرف تعریف شده است و براساس آن، موافقتنامه ها و تبادلات فرهنگی خوبی به امضا رسیده است و من امیدوارم این سفر به تحقق رویدادهای تازه در حوزه فرهنگی دو کشور منجر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این ملاقات در جمع خبرنگاران هم گفت: امیدوارم ارتباطات فرهنگی دو کشور در حوزه های مختلف بیش از پیش گسترش یابد. ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برای حضور در هفتمین همایش بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ از آمادگی کشورش برای گسترش روز افزون روابط با ایران سخن گفت.

وی با اشاره به برگزاری هفته ایران در شهرهای مسکو و اوفای روسیه ابراز امیدواری کرد که روسیه نیز سال آینده هفته فرهنگی خود را در تهران و یکی دیگر از شهرهای بزرگ ایران برپا کند.

۲۴۱۲۴۱

خبر خوب برای طرفداران پرسپولیس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امید عالیشاه که پیش از دیدار برگشت مقابل کاشیما دچار مصدومیت بد موقعی شد و فینال آسیا در تهران را از دست داد، دوباره به تمرین گروهی پرسپولیسی ها اضافه شده. دور جدید تمرینات قرمزها برای ادامه کارشان در لیگ امروز آغاز شد که عالیشاه نیز همراه با دیگر بازیکنان تمرین کرد. همچنین هافبک پرسپولیس به نظر برای بازی روز دوشنبه مقابل پیکان مشکلی ندارد.

43257

شایعه عجیب درباره سامان قدوس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سامان قدوس مهاجم دو رگه تیم ملی ایران که پیش از جام جهانی ٢٠١٨ بازی برای ایران را به سوئد ترجیح داد، روز گذشته در کنار دیگر ملی پوشان برای دیدار دوستانه مقابل ترینیداد و توباگو حضور نداشت. در واقع سامان در حال حاضر اصلا ایران نیست و در خصوص نبودش شایعه عجیبی به گوش می رسد؛ اینکه او به دلیل خدمت سربازی و مشمول بودن فعلا برای حضور در کشور دچار مشکل شده است.

43257

کشف شهاب‌سنگ ۱۲ میلیارد تنی ۱۲هزارساله زیر یخ‌های گرینلند / عکس

به گزارش خبرآنلاین، بقایای شهاب‌سنگ آهنی 5 برابر پاریس که بیش از 12 هزار سال پیش به گرینلند (ناحیه خودگردانی از دانمارک در اقیانوس منجمد شمالی) برخورد کرد، از طریق رادار صوتی زیر یخ‌های این سرزمین کشف‌شده است. {لینک}

حادثه برخورد این شهاب‌سنگ اواخر عصر یخبندان به وقع پیوسته و به گفته دانشمندان سنگ 12 میلیارد تنی که قدرت انفجار آن 47 میلیون برابر قدرت انفجار بمب هیروشیما بود، زندگی در شعاع 60 مایلی خود را به‌طورکلی محو کرد و حتی تکه‌های آن به سرزمین امروزی کانادا نیز رسید.

سنگ مذکور به مدت 12 هزار سال زیر یخچال Hiwatha در شما غرب گرینلند مخفی ماند و حالا وجود آن با رادار صوتی (برای نقشه‌برداری زیر یخ) و از روی دیتای جمع‌آوری‌شده سال‌های 1997 و 2014 در کنار دیتای 2016 به‌دست‌آمده است.

5656

دستیار مدنظر شفر چه کسی است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ به نظر درخواست وینفرد شفر سرمربی استقلال در رابطه با اضافه شدن یک دستیار جدید به کادر فنی مورد قبول اعضای کمیته فنی قرار گرفته و فرد مورد نظر مربی آلمانی به جمع آبی ها اضافه خواهد شد. در بین گزینه های خارجی که شفر انتخاب کرده نام گرهارد شرودینگر مربی آلمانی که چند روزی در تمرینات استقلال حضور داشت مطرح شده است که احتمالا وی از گزینه‌های اصلی برای حضور روی نیمکت استقلال می‌تواند محسوب شود و قرار است گزینه‌ها در کمیته فنی نیز بررسی شود.

43257

کارگردان «ممنوعه»: سانسور در کار نیست، مطمئن باشید رودست می‌خورید

نژلا پیکانیان- سریال «ممنوعه» به کارگردانی امیر پورکیان از اوائل شهریور امسال در شبکه نمایش خانگی توزیع شد، مجموعه‌ای که تعداد زیادی از چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون را گرد هم جمع کرده و قصه‌ای امروزی و جوان‌پسند را روایت می‌کند. حاشیه اما دست از سر این سریال برنداشت و این سریال بعد از سه قسمت توقیف شد. داستان این مجموعه حساسیت‌هایی را به وجود آورد و در نهایت هم جلوی توزیع ادامه این مجموعه گرفته شد. اما بعد از کش و قوس‌های فراوان قسمت چهارم چند روز پیش وارد شبکه نمایش خانگی شد.

به همین بهانه با امیر پورکیان کارگردان این مجموعه درباره حاشیه‌های این سریال گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد وقفه‌ای که در توزیع سریال افتاد مخاطبان و علاقه‌مندان به سریال «ممنوعه» را دلسرد کرد، به هر حال کسانی که پیگیر این سریال بودند دوست داشتند به طور منظم قصه مجموعه را دنبال کنند. نظر خودتان در اینباره چیست و فکر می‌کنید این مسئله چقدر برای «ممنوعه» آسیب‌زا بود؟

من دیروز خبری خواندم که سریال «ممنوعه» دوباره در صدر فروش قرار گرفت. البته نکته‌ای که شما گفتید هم وجود دارد، وقتی در پخش یا توزیع کاری وقفه می‌افتد نه در کار ما در هر اثری این مسئله را به وجود می‌آورد و ممکن است این سردی در مخاطب به وجود بیاید. اما خدا رو شکر راجع به «ممنوعه» این اتفاق نیفتاده و این برای من خیلی مهم است.

فکر می‌کنید این مسئله چقدر به خاطر خود قصه کار است و چه بخشی از آن به دلیل دیگر دلایلی که می‌تواند یک مخاطب را پای کار نگه دارد، مثلا چهره‌هایی که در این سریال حضور دارند؟

من فکر می‌کنم به هدفی که در پرداخت داشتم رسیدم و همین مسئله کلید این قضیه است که این رشته میان اثر و مخاطب حفظ شده و ادامه پیدا کرده است.

پرداخت قصه منظورتان است؟

ما در پرداخت و ساخت این کار تمام تلاش‌مان را کردیم که بازیگرانمان کوچکترین فاصله‌ای با حقیقت و واقعیت نداشته باشند. من سعی کردم هم در نوع دیالوگ‌گویی، حرکات، اتفاقات صحنه و میزانس‌ها نزدیک‌ترین اتفاق با واقعیت رخ دهد و همان را به تصویر بکشم و به نظرم ادامه استقبال نیز جواب همین قضیه است. احساس شخصی من این است که مخاطب اینقدر شخصیت‌های سریال را نزدیک دیده که همچنان این رشته را دنبال می‌کند. این بازخوردهایی است که من خودم گرفتم، کامنت‌های زیادی برای من می‌آید و من این نکات را از آنها متوجه می‌شوم. البته قطعا کسانی هم هستند که این فضا را دوست ندارند.

در واقع رئال بودن قصه «ممنوعه» را دلیل رغبت مخاطب به پیگیری و تماشای این سریال می‌دانید؟

من فکر می‌کنم این خط و فضای قصه تاثیر به سزایی در استقبال مخاطب گذاشته، البته همه این‌ها را کنار این موضوع بگذارید که «ممنوعه» بازیگران چهره زیادی دارد و قصه به روز کار هم مخاطبان بیشتری را ترغیب کرد. همه اینها وقتی با هم ترکیب می‌شود در نتیجه اتفاقی که شاهدش هستیم حاصل می‌شود. اما بخش اعظم آن فضاسازی و روحی است که سریال دارد.

حاشیه اساسا شاید در ذات خودش برای شخصی خوشایند نباشد اما گاهی باعث اتفاق‌های مثبت هم می‌شود. درباره «ممنوعه» حاشیه به وجود آمد و این سریال توقیف شد. این اتفاق را به نفع مجموعه می‌دانید یا به ضررش؟

من درباره این سریال فقط این نکته را بگویم که یادمان نرود که «ممنوعه» قبل از توقیف یا متوقف شدنش چه شرایطی داشت. برخی از دوستان دوست دارند جو را به این سمت ببرند که «ممنوعه» حالا که اینقدر مخاطب دارد به خاطر توقیف شدنش است اما به نظرم یک رسانه این رسالت را دارد که واقعیت‌ها را ببینید. یادمان باشد که «ممنوعه» قبل از توقیف چقدر مخاطب داشت. اما با توقیف این سریال آنهایی که از سریال چیزی نمی‌دانستند هم باخبر شدند و حالا دنبالش می‌کنند. ولی در نهایت مخاطب این نوع کارها به اتفاقی مثل توقیف محدود نیست. بیننده «ممنوعه» کافی است یک قسمت از این مجموعه را تماشا کند تا ترغیب شود ادامه کار را دنبال کند، حتی منظورم حالا هم نیست چون موتور اصلی قصه و بخش معمایی کار و به اصطلاح رودستی که مخاطب می‌خورد از قسمت هفتم و هشتم به بعد روشن می‌شود. مخاطب الان اتفاق‌های روی داستان را می‌بیند و اصلا تصورش را هم نمی‌کند که در قسمت‌های آینده چه اتفاق‌هایی در انتظارش است. من آنجا مطمئن هستم که اتفاق‌های بسیار بهتری هم می‌افتد. من فکر می‌کنم تا الان هرچقدر که مخاطب داریم از قسمت هفت و هشت به بعد دوبرابر هم می‌شود. من به عنوان کارگردان این اثر به مخاطب قول می‌دهم که چیزی فراتر از انتظار و تصورش را خواهد دید و آنوقت است که دیگران را مجاب می‌کند که این کار را دنبال کنید.

بعد از توقیف و حالا ادامه پخش کار چقدر مجبور شدید به خط قرمزها بیشتر پایبند باشید و در واقع کار را سانسور کنید؟

به نظر شخص من سریال «ممنوعه» اصلا مشکلی نداشت، ارشاد یکسری ممیزی‌ها برای همه کارها دارد برای «ممنوعه» هم همچنین. این سریال اگر توقیف نمی‌شد هم یکسری ممیزی می‌خورد چون قانون کار است، فیلمساز همیشه سعی می‌کند پایش را از خطوط قرمز فراتر بگذارد ولی در مقابل شورایی هم هست که باید روی این قضیه نظارت داشته باشد. اما دلیل اصلی توقیف این کار به این خاطر بود که چنین سریالی باید تا آخر بازبینی می‌شد بعد توزیع می‌شد. ولی وقتی تا پایانش دیده شد همه از بزرگ و کوچک براین باورند که این سریال اساسا مشکلی نداشت. اصلا مگر من فیلمساز می‌توانم خلاف قواعد کاری کنم؟

پس مخاطب امیدوار باشد «ممنوعه» را در ادامه مثل قسمت‌های قبل ببیند؟

شک نکنید، من به مردم و مخاطبان عزیز که نگران سانسور این کار هستند می‌گویم مطمئن باشید اگر قصه بخواهد رسالتش را از دست بدهد یا محتوای آن تغییری کند خود من اولین نفری هستم که صدای اعتراضم بلند می‌شود. من سعی می‌کنم هر قدر که زنده هستم را با شرافت زندگی کنم. مخاطب هم برایم ارزشمند است.

۲۴۱۲۴۴